Met een knallende eerste week zijn we de kinderboekenweek gestart. Met deze vaart is afgelopen week ook weer een succes geworden.

Op maandag was er een Lotusslachtoffer die kwam vertellen. Dit was best interessant. Wat is nu eigenlijk meen Lotus? 
De afkorting LOTUS staat voor Landelijke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers. Een lotusslachtoffer kan worden ingezet tijdens een BHV of EHBO training of een scenario-oefening en kan hierin een belangrijke rol spelen. Deze heeft daarbij de volgende taak: Realistische grimeren van letsels en ziektebeelden. 

Dinsdag kwam de politie de school bezoeken. De politie auto werd mooi op het schoolplein geparkeerd en de meeste kinderen hebben er wel even een rondje omheen gelopen voordat ze de school binnenkwamen. Heerlijk hoe Marco al onder vuur werd genomen door een aantal kinderen van groep 1/2/3 nog voor hij zijn praatje begon. Er waren zelfs zoveel vragen dat we nog een mail hebben gestuurd met de vragen waar we niet aan toe kwamen.
Deze werd keurig in een mail beantwoord. Zie hieronder enkele voorbeelden: 

politie2

politie3

    • politie1

 

 

 

 

 

 

 

Vragen van groep 1/2/3:

  • Wat doet de politie het meest op Texel?
    Ik heb jullie al uitgelegd dat de politie heel verschillende dingen doet. Maar wat de politie op Texel misschien wel het meeste doet, is op het verkeer letten. Je kan op een verkeersbord zien hoe hard je mag rijden op een weg. Als daar 60 op staat, mag je dus niet sneller rijden als 60 kilometer per uur. De politie ziet elke dag wel dat mensen toch harder rijden en dan krijg je dus een bekeuring. Ook let de politie er elke dag op dat je niet in een auto gaat rijden, of op een brommer, terwijl je een paar glaasjes bier of wijn hebt gedronken. Als je dat heb gedaan krijg je ook een bekeuring. Je moet op de brommer een helm dragen. Doe je dat niet, dan krijg je ook een bekeuring. Een bekeuring is hetzelfde als een boete.

  • Waarom heb je zoveel spullen aan je riem en niet in een tasje?
    Een tasje is onhandig omdat je het altijd in je hand moet vasthouden. Als je spullen aan je riem hangen, heb je dus twee handen vrij om van alles mee te doen.

  • Ben je goed in bekeuringen geven?
    Ik ben niet goed in bekeuringen geven en ik vind het ook niet leuk. Maar als iemand heel erg dronken in een auto heeft gereden, dan vind ik het niet erg om een bekeuring te geven. Dat is namelijk heel gevaarlijk en ik heb al vaak gezien dat er ongelukken gebeuren als mensen dronken in een auto rijden. Dan verdien je dus echt een bekeuring.

Vragen van groep 4/5/6:

  • Wat is het gevaarlijkste dat een boef kan doen?
    Het gevaarlijkste wat een boef kan 
    doen is om weg te rennen voor de politie. Als hij zich ergens verstopt heeft, komt de politiehond en die ruikt altijd waar de boef zit. Als de hond je dan gevonden heeft, kan het wel eens zo zijn dat de politiehond in het been bijt van de boef. Dus als de politie roept dat de boef moet blijven staan, dan kan je het beter gewoon doen.

  • Welk wapen gebruik je het meest?
    Eigenlijk hoef ik mijn wapens bijna nooit te gebruiken. Met mijn handen red ik het altijd. Als ik dan toch iets moet gebruiken, dan is het de wapenstok.

Vragen van groep 7/8:

  • Hoe zwaar weegt alles om die riem?
    De riem die je draagt weegt zeker wel een paar kilo. Maar je hebt alles nodig wat er aan hangt, dus je kan hem niet lichter maken.

  • Je vertelde dat je opleiding 2 jaar duurt, is dat niet weinig voor zo'n belangrijk beroep? Of moet je nog verder doorleren?
    De nieuwste politieopleiding duurt 2 jaar. De opleiding die daarvoor werd gegeven duurde 4 jaar. Als je klaar bent met de politieopleiding en je hebt je diploma gekregen, ga je aan het werk als politieagent. Je gaat dan wel steeds een cursus doen om weer iets bij te leren. Je kan dan kiezen wat je het meest interessant vindt om bij te leren. Maar het is wel altijd iets wat met het politiewerk te maken heeft.

  • Wat is de jongste boef die jij hebt opgepakt?
    Ik heb wel kinderen mee moeten nemen naar het politiebureau die nog geen 10 jaar waren. Dat was dan meestal omdat zij een winkeldiefstal hadden gepleegd of bijvoorbeeld expres een raam hadden ingegooid. Wij bellen dan direct de ouders van die kinderen en zij komen hun kind dan ophalen op het politiebureau. Kinderen tot 12 jaar krijgen geen straf van de rechter als zij zoiets hebben gedaan. Wel moeten hun ouders de schade betalen van bijvoorbeeld dat vernielde raam.

 

Woensdag kwam de schoonheidsspecialiste een demonstatie geven. Juf Eloise mocht plaats nemen op de massagetafel en kreeg een gezichtsbehandeling. Juf Martina haar voeten werden ingepakt in speciale schoenen en meester Jeroen kreeg een soort handschoen aan met lekker ruikende olie erin. Rustgevende muziek op de achtergrond en een lekker zalfje die iedereen op zijn handen mocht smeren. Helemaal zen liepen de kinderen terug naar de klas. Juf Eloise moest nog even wakker gemaakt worden, want die lag nog heerlijk op die tafel te genieten.oentjes. En meester Jeroen zijn handen 

schoonheid2schoonheid1

Donderdag heeft de ingenieur verteld wat zijn beroep inhoud. Een ingenieur is een hooggeschoolde technicus die wetenschappelijke kennis gebruikt en ontwikkelt om technische, natuurwetenschappelijke, technologische en organisatorische problemen op te lossen. Het waren soms lastige woorden, maar door de presentatie die gemaakt was werd het voor de kinderen een duidelijk verhaal. Kinderen waren erg onder de indruk van de manier van bouwen. Ook zagen de tekeningen die gemaakt werden met de computer er toch best uit alsof het een foto was! Knap!!

ingenieur1ingenieur2

De laatste dag van de kinderboekenweek werd afgesloten door de ambulance. Het was nog even afwachten of ze ook wel echt konden komen en niet toevallig een oproepje kregen. Na de pauze kwam de ambulance met zwaailichten het plein oprijden. Even kijken bij de auto, want er valt toch best veel te zien. De heren hadden veel spullen mee naar binnen: brancard, tassen en koffers. Best veel om allemaal mee te nemen. De kinderen hebben nog even aan de tassen en koffers gevoeld hoe zwaar het is wat getild moet worden. Beide heren hebben last van dyslectie en er werd verteld dat je elkaar altijd moet controleren. Of je wel het goede medicijn geeft aan de pati├źnt. En toen kwam natuurlijk de slimme vraag: Hoe controleer je elkaar dan als je moeite hebt met lezen? 

ambu1ambu2ambu3

 

Je kan dus worden wat je wilt! Die boodschap was wel duidelijk gemaakt afgelopen 2 weken. Dit was een geweldige kinderboekenweek. Er zijn veel nieuwe boeken aangeschafd welke na de herfstvakantie in de kasten komen te staan. Sommige worden als voorleesboek in de klas gebruikt en verdwijnen daarna in de kast. Er zijn ook boeken bij waarin kinderen kunnen lezen over de verschillende beroepen.

Wie weet wat ze uiteindelijk willen worden! Alles kan.... soms met een omweg... soms recht door zee.

 

De kinderboekenweek is ook gestart op de Lubertischool. 

brandweer1

Op dinsdag 5 oktober kwam de brandweer met de brandweerwagen het plein oprijden. De kinderen mochten overal kijken en vragen stellen. De brandweermannen liepen mee naar binnen om vervolgens officieel de kinderboekenweek te openen. Worden wat ik wil!

Vanaf vandaag komt er iedere dag een beroep op visite. Er wordt verteld wat het beroep is, wat je moet doen, waarom dit beroep zo leuk is en kinderen krijgen de gelegenheid om vragen te stellen. 

Op woensdag is de dierenarts geweest. Met een echte patient, dit maakte het meteen helemaal af. De patient vond het ook reuze interessant en heeft de hele consult goed geluisterd. Van een kleine muis tot een koe, alles komt voorbij op het spreekuur van onze Texelse dierenarts. Sommige dingen zijn leuk, maar natuurlijk zitten er ook minder leuke dingen vast aan dit beroep. Gelukkig zijn er meer leuke momenten en kun je als dierenarts veel lachen. 

dierenarts2

dierenarts1

De donderdag kwam er bezoek van een operatieassistente. Geheel in pak en voor ieder kind een operatie-mutsje werd er een nieuw beroep gepresenteerd in de hal van de Lubertischool. Wat is het engste wat je hebt gedaan, wat is het moeilijkste wat je moet doen, bloed is toch vies, waarom heb je voor dit beroep gekozen. De meeste mooiste vragen zijn voorbij gekomen. Betrokkenheid was ook vandaag weer 100%.
Onze Henk op het podium had een nuttige functie, want er werd menigmaal wat aangewezen om het de kinderen duidelijk te maken. 

operatie 4operatie 4operatie 4

Op vrijdag werd de week afgesloten met het bezoek van de HORECA (hotel - restaurant - cafe) Iets wat zeer bekend is bij kinderen van de Liubertischool, want menig deel van de koog bestaat uit horeca. De kok en de barman kwamen vertellen wat er gebeurd als een gast de werkvloer betreed. Voorbereiden (mise en place) bestellingen, indekken, opnemen, vriendelijk zijn, goed je best doen, fooi krijgen en werken als een team!
Er werd nog een magische show van gemaakt door de shaker te gebruiken en het dessert wat werd getoond. Geweldige kinderboekenweek tot nu toe!
horeca 3horeca1horeca1

Volgende week gaat het avontuur verder...

De herfst is aangebroken en dat was het thema van het Luberti theater van groep 4/5/6.

IMG 20210930 WA0001
Met juf Mariken hebben we een liedje geoefend: Najaar is weer in 't land... Dit hebben de kinderen gezongen als opening van het theater.
De kinderen hebben verder zelf in inhoud verzonnen. Er waren o.a.:

- Presentatoren die alles aankondigen, het publiek toespreken en voor de afsluiting zorgden.

- Openingstoneelstukje over vallende bladeren en pollen.
- Dansje van de herfst, waarin gestampt werd in de plassen.
- Quiz deel 1 en 2 van de herfst. Verschillende vragen kwamen aan bod.
- Toneelstukje: Freek Vonk op survival in de herfst.
- Turnen, een herfstvoorstelling met regenlaarzen.

IMG 20210930 WA0001IMG 20210930 WA0001IMG 20210930 WA0001

Groep 4 krijgt voor dit jaar voor het eerst les op Snappet. Het inloggen op de chromebook gaat nu al aardig goed!

Afgelopen week hebben we het gehad over groepjes maken, handig rekenen met behulp van groepjes en eerlijk verdelen.
Je ziet al verschillende stategie├źn die gebruikt worden. Het tellen wordt nu al minder, want per 2 of per 5 kun je sneller verdelen zijn de kinderen achter gekomen. Leuk om te zien dat deze rekenles vervolgens in de pauze ook werd gebruikt bij het tellen van de kevers in het keverhotel. Alleen was het lastige hieraan dat deze kevers niet echt stil blijven zitten. 

20210902 091344

20210902 091341

20210902 091323

We zijn weer begonnen!


Het schooljaar is weer begonnen en aan groep 1/2/3 de eer om als eerste weer iets voor onze website te schrijven.
We zijn begonnen met het nieuwe thema: Ik en mijn familie.
Wie zijn wij en wat is familie. Wat is een tante eigenlijk of een neef.

IMG 1170

Verder zijn we begonnen met onze nieuwe rekenmethode Semson.
Hierbij gaan we op verschillende manieren bezig met het leren tellen en rekenen. Denk bijvoorbeeld aan bewegend leren, knutselen van vormen, digitale werkvormen en natuurlijk ook gewoon het werkboekje. We zijn erg enthousiast en we zien er naar uit wat het ons gaat brengen.

IMG 1168

Tot de volgende keer maar weer.

Groetjes van groep 1/2/3

IMG 1173