We zijn nu een paar weken onderweg met onze groep en we zijn al lekker bezig geweest. 

Groep 1 en 2 kiezen tegenwoordig op een moderne manier een hoek tijdens de speel/leer tijd. Op deze manier kunnen we zien wat de kinderen doen, hoe lang ze ergens mee bezig zijn en met wie. Op deze manier krijgen we inzicht waar me aan kunnen werken. Verder leren ze onder andere elke twee weken een nieuwe letter. Daarnaast merken we dat ze ook nieuwsgierig zijn naar wat groep 3 leert. “Stiekem” meekijken tijdens instructies van het rekenen en taalwerk van groep 3 gebeurt vaak.

Groep 3 is ook hard aan het werk! Lezen, schrijven, rekenen en dat allemaal in werkboekjes en schriften… Erg wennen allemaal, maar het gaat goed. Natuurlijk is het in het begin lastig want alles is wat dat betreft nieuw. Waar moet ik iets opschrijven, hoe schrijf ik die letters ook alweer… Kortom we hebben al veel geleerd in de afgelopen drie weken. 

Groetjes van groep 1/2/3

Groep 5 heeft deze week de tafel van 8 aangeboden gekregen. Ze zijn heel druk bezig geweest met opdrachten en oefenen. Zo hebben we al een keer buiten de tafelsommen opgezocht. En lagen er 4 x 8 blaadjes op de picknicktafel. De kinderen hebben allemaal een som gekregen waarbij ze een verhaaltje moesten maken:

Nora 1 x 8 = “Ik heb 1 palan met 8 stippen, hoeveel stippen zijn dat dan?

Davin 2 x 8 = “Bij mij in de tuin staan 2 vazen, elke vaas 8 bloemen. Hoeveel bloemen?

Noah 3 x 8 = “Ik heb met de blokken gespeeld, er staan 3 torens van 8 blokken. Hoeveel blokken?

Ting Ting 4 x 8 = “Ik heb 4 broeken met 8 stippen, hoeveel stippen heb ik bij elkaar?

Tess 5 x 8 =  “Ik heb 40 pannenkoeken gebakken en maak stapels van 8. Hoeveel heb ik er dan?

Bram 6 x 8 = “Ik heb 48 appels en ik heb 6 mensen, hoeveel krijgt iedereen?”

Jan 7 x 8 = “Ik heb 7 hokken met in elk hok 8 kippen. Hoeveel kippen heb ik?”

Anne-Ziza 8 x 8 = “Ik heb 8 groepjes, ieder groepje heeft 8 pannenkoeken. Hoeveel heb ik er gebakken?”

Melle 9 x 8 = “Er liggen 8 koekjes in één rij. Ik eet 9 rijen op. Hoeveel koekjes waren dit?

Kick 10 x 8 = “Er liggen 10 hoepels op de grond, in iedere hoepel liggen 8 pittenzakken. Hoeveel pittenzakken liggen er op de grond?”

 

Hier nog een link naar een leuk filmpje met inkijk in groep 4/5

https://www.youtube.com/watch?v=DV7yrW1hvqI

Normaal is er aan het eind van het jaar een laatste speldag gepland, maar dit schooljaar liep een beetje anders als alle andere schooljaren. De kinderen van de Lubertischool hebben op donderdag 2 juli 2020 allemaal een les gekregen met de eigen groep. Vervolgens hebben we als afsluiting een stuk aan de ouders laten horen. We zaten heerlijk in de zon op ons voetbalveldje. Iedereen rondom de school kon meegenieten van ons Luberti-Djembé-Orkest. 

Djembé Lubertischool

 

Wat is een Djembé?

De djembé is een vaastrommel die voornamelijk afkomstig is uit West-Afrika: Mali, Guinee, Senegal, Ivoorkust, et cetera. Omdat djembés een geluid kunnen produceren dat kilometers verderop nog te horen is, werd deze trommel traditioneel gebruikt om snel met andere dorpen te kunnen communiceren.

 

Hoera, wij hebben nieuwe schommels!

Berichtje uit de Texelse Courant: 

Nora Kroon (8 jaar) uit groep 4 van de Lubertischool is dolblij. Op het schoolplein mocht ze vanmorgen met burgemeester Uitdehaag de nieuwe schommel openen, het speeltoestel is er door haar toedoen gekomen. Net als de andere leerlingen was ze dolblij met de nieuwe speeltoestellen die anderhalf jaar geleden werden geplaatst, maar op haar wensenlijstje stond ook een schommel en die was er niet. Nu had Nora het geluk dat ze tijdens een fancy-fair van de basisschool een lunch met de burgemeester gewonnen en tijdens die lunch legde ze de vraag op tafel.

Aanvankelijk leek er geen ruimte te zijn, maar nadat alle opties nogmaals waren bekeken, werd er toch een plaatsje gevonden. Nora's geduld werd een klein beetje op de proef gesteld, maar ruim een jaar later is de schommel er toch gekomen. Lof ook voor Kees Koopman van gemeentewerken die er alles aan deed om de schommel te kunnen realiseren, met succes. 

Nadat de burgemeester en Nora - met inachtneming van de anderhalve meter afstand - de linten hadden doorgeknipt mocht eerst de burgemeester schommelen en een ambtsketen en schommelen blijkt geen goede combinatie. Na de burgemeester mocht Nora schommelen en allebei genoten ze van het moment. Daarna was de beurt aan de andere kinderen.

Het was voor de burgemeester de eerste keer dat hij weer op een dergelijke bijeenkomst kwam sinds de coronacrisis uitbrak. Hij gaf de leerlingen uitgebreid de ruimte om vragen te stellen. De leerlingen die vanwege de beperkte openstelling van de school thuis zaten, konden de opening volgen via een liveverbinding.

Thuisonderwijs, omdat we niet naar school mogen.

 

Een compleet nieuwe situatie i.v.m. het corona-virus.

De eerste stap was om een online omgeving in te richten. Dit is gelukt, maar ook hier blijven leerlingen en leerkrachten in leren.
Veel dingen zijn nieuw en worden ontdekt. Hier hebben we in een korte tijd een geweldige slag in geslagen met zijn alle! Dank hiervoor!

Het team zich ook gaat houden aan de aanbevolen richtlijnen van het RIVM. Dat betekent dat wij ook vanuit huis gaan werken. Het kan zijn dat individuele leerkrachten op school zullen zijn om nieuwe instructiefilmpjes te maken. De deur van de school gaat op slot. Wij gaan goed voor onszelf en onze gezinnen zorgen en proberen om zelf ook gezond te blijven zodat wij -wanneer de scholen weer open mogen-, de kinderen weer les kunnen geven.

Voor u als ouders/verzorgers gaat er waarschijnlijk ook een hele nieuwe wereld open. Kinderen die ineens de hele dag thuis zijn en die thuis aan school moeten werken. Een situatie die we nog niet eerder meegemaakt hebben.

Laten we met zijn alle goed voor elkaar zorgen! 
Hopelijk zien we elkaar snel weer op het schoolplein in goede gezondheid!


Namens het team van de Lubertischool