Helaas ging ons schoolkamp niet door, maar de juffen hebben gezorgd voor een leuke schoolkamp dag!
We moesten een rauw ei meenemen, anders mochten we het lokaal niet in. Er was 1 ei helaas in de gang gesneuveld.

We hebben een escaperoom gedaan, we moesten in groepjes goed samenwerken. Als we een opdracht goed hadden kregen we een stokje. Op dit stokje stonden letters, waarmee we een zin konden maken. Na 60 minuten was de tijd voorbij en moest iedereen puzzelen met de verdiende stokjes. 
We vonden de sleutel om de kist te openen. We hebben nog iets vrijgelaten, maar wat wisten we niet. 

We vonden ook de sleutel van de gymzaal, waar we een tikspel hebben gedaan en mensenlijke torens hebben gebouwd.
Er zijn allemaal leuke foto's gemaakt en we waren heel trots op iedereen dat het gelukt was. 

Tussen de middag hebben we een tosti en een broodje knakworst gegeten. Daarna zijn we wezen oefenen voor de bonte ochtend, hebben we nog even buiten gespeeld en om 17:30 konden we aan tafel. We zaten met zijn allen aan een tafel voor Italiaans buffet. Pizza, pasta, brood, komkommer en smeersels. Zelfs waren er garnalen, die mocht je proeven, zodat je weet of je dit lekker vind.

Na het eten hadden een paar kinderen afwasdienst en de rest kon naar buiten. We hebben nog slagbal gespeeld en daarna gingen we Weerwolven spelen. 
Het was heel gezellig met zijn alle in de kring, met kaarsjes op tafel. 

Juf Janice kwam daarna verkleed naar binnen om ons op te halen voor het nachtspel. Er waren verschillende monsters losgelaten op het schoolplein en ieder moest met een groepje langs om opdrachten te doen. Er was een heks met lichtjes waar we het woord HEKS mee moesten maken. Er was een monster met een Quiz. We mochten niet praten, maar moesten aanwijzen met onze voeten bij het goede antwoord. Er was een haai, waar we een poppenkast spel moesten spelen. Het voelen was ook erg vies, het bleek macaroni te zijn waar je met je hand in moest. Onze eieren hebben we ook teruggevonden, maar waren deze allemaal stuk. We moesten nep eieren zoeken tussen onze kapotte eieren. Dit voelde erg vies en het stonk. Er was ook een rookmachine en er stonden grafstenen tussen de duintjes. Het was erg eng in het begin, maar later was het echt heel erg leuk.

Om 22:00 was het af en werden we opgehaald. Alle spullen moesten mee en we kunnen lekker uitslapen, omdat er studiedag is woensdag. 

Ons kampdag was heel erg leuk!

We zijn nu een paar weken onderweg met onze groep en we zijn al lekker bezig geweest. 

Groep 1 en 2 kiezen tegenwoordig op een moderne manier een hoek tijdens de speel/leer tijd. Op deze manier kunnen we zien wat de kinderen doen, hoe lang ze ergens mee bezig zijn en met wie. Op deze manier krijgen we inzicht waar me aan kunnen werken. Verder leren ze onder andere elke twee weken een nieuwe letter. Daarnaast merken we dat ze ook nieuwsgierig zijn naar wat groep 3 leert. “Stiekem” meekijken tijdens instructies van het rekenen en taalwerk van groep 3 gebeurt vaak.

Groep 3 is ook hard aan het werk! Lezen, schrijven, rekenen en dat allemaal in werkboekjes en schriften… Erg wennen allemaal, maar het gaat goed. Natuurlijk is het in het begin lastig want alles is wat dat betreft nieuw. Waar moet ik iets opschrijven, hoe schrijf ik die letters ook alweer… Kortom we hebben al veel geleerd in de afgelopen drie weken. 

Groetjes van groep 1/2/3

Groep 5 heeft deze week de tafel van 8 aangeboden gekregen. Ze zijn heel druk bezig geweest met opdrachten en oefenen. Zo hebben we al een keer buiten de tafelsommen opgezocht. En lagen er 4 x 8 blaadjes op de picknicktafel. De kinderen hebben allemaal een som gekregen waarbij ze een verhaaltje moesten maken:

Nora 1 x 8 = “Ik heb 1 palan met 8 stippen, hoeveel stippen zijn dat dan?

Davin 2 x 8 = “Bij mij in de tuin staan 2 vazen, elke vaas 8 bloemen. Hoeveel bloemen?

Noah 3 x 8 = “Ik heb met de blokken gespeeld, er staan 3 torens van 8 blokken. Hoeveel blokken?

Ting Ting 4 x 8 = “Ik heb 4 broeken met 8 stippen, hoeveel stippen heb ik bij elkaar?

Tess 5 x 8 =  “Ik heb 40 pannenkoeken gebakken en maak stapels van 8. Hoeveel heb ik er dan?

Bram 6 x 8 = “Ik heb 48 appels en ik heb 6 mensen, hoeveel krijgt iedereen?”

Jan 7 x 8 = “Ik heb 7 hokken met in elk hok 8 kippen. Hoeveel kippen heb ik?”

Anne-Ziza 8 x 8 = “Ik heb 8 groepjes, ieder groepje heeft 8 pannenkoeken. Hoeveel heb ik er gebakken?”

Melle 9 x 8 = “Er liggen 8 koekjes in één rij. Ik eet 9 rijen op. Hoeveel koekjes waren dit?

Kick 10 x 8 = “Er liggen 10 hoepels op de grond, in iedere hoepel liggen 8 pittenzakken. Hoeveel pittenzakken liggen er op de grond?”

 

Hier nog een link naar een leuk filmpje met inkijk in groep 4/5

https://www.youtube.com/watch?v=DV7yrW1hvqI

Normaal is er aan het eind van het jaar een laatste speldag gepland, maar dit schooljaar liep een beetje anders als alle andere schooljaren. De kinderen van de Lubertischool hebben op donderdag 2 juli 2020 allemaal een les gekregen met de eigen groep. Vervolgens hebben we als afsluiting een stuk aan de ouders laten horen. We zaten heerlijk in de zon op ons voetbalveldje. Iedereen rondom de school kon meegenieten van ons Luberti-Djembé-Orkest. 

Djembé Lubertischool

 

Wat is een Djembé?

De djembé is een vaastrommel die voornamelijk afkomstig is uit West-Afrika: Mali, Guinee, Senegal, Ivoorkust, et cetera. Omdat djembés een geluid kunnen produceren dat kilometers verderop nog te horen is, werd deze trommel traditioneel gebruikt om snel met andere dorpen te kunnen communiceren.

 

Hoera, wij hebben nieuwe schommels!

Berichtje uit de Texelse Courant: 

Nora Kroon (8 jaar) uit groep 4 van de Lubertischool is dolblij. Op het schoolplein mocht ze vanmorgen met burgemeester Uitdehaag de nieuwe schommel openen, het speeltoestel is er door haar toedoen gekomen. Net als de andere leerlingen was ze dolblij met de nieuwe speeltoestellen die anderhalf jaar geleden werden geplaatst, maar op haar wensenlijstje stond ook een schommel en die was er niet. Nu had Nora het geluk dat ze tijdens een fancy-fair van de basisschool een lunch met de burgemeester gewonnen en tijdens die lunch legde ze de vraag op tafel.

Aanvankelijk leek er geen ruimte te zijn, maar nadat alle opties nogmaals waren bekeken, werd er toch een plaatsje gevonden. Nora's geduld werd een klein beetje op de proef gesteld, maar ruim een jaar later is de schommel er toch gekomen. Lof ook voor Kees Koopman van gemeentewerken die er alles aan deed om de schommel te kunnen realiseren, met succes. 

Nadat de burgemeester en Nora - met inachtneming van de anderhalve meter afstand - de linten hadden doorgeknipt mocht eerst de burgemeester schommelen en een ambtsketen en schommelen blijkt geen goede combinatie. Na de burgemeester mocht Nora schommelen en allebei genoten ze van het moment. Daarna was de beurt aan de andere kinderen.

Het was voor de burgemeester de eerste keer dat hij weer op een dergelijke bijeenkomst kwam sinds de coronacrisis uitbrak. Hij gaf de leerlingen uitgebreid de ruimte om vragen te stellen. De leerlingen die vanwege de beperkte openstelling van de school thuis zaten, konden de opening volgen via een liveverbinding.