Hoera, wij hebben nieuwe schommels!

Berichtje uit de Texelse Courant: 

Nora Kroon (8 jaar) uit groep 4 van de Lubertischool is dolblij. Op het schoolplein mocht ze vanmorgen met burgemeester Uitdehaag de nieuwe schommel openen, het speeltoestel is er door haar toedoen gekomen. Net als de andere leerlingen was ze dolblij met de nieuwe speeltoestellen die anderhalf jaar geleden werden geplaatst, maar op haar wensenlijstje stond ook een schommel en die was er niet. Nu had Nora het geluk dat ze tijdens een fancy-fair van de basisschool een lunch met de burgemeester gewonnen en tijdens die lunch legde ze de vraag op tafel.

Aanvankelijk leek er geen ruimte te zijn, maar nadat alle opties nogmaals waren bekeken, werd er toch een plaatsje gevonden. Nora's geduld werd een klein beetje op de proef gesteld, maar ruim een jaar later is de schommel er toch gekomen. Lof ook voor Kees Koopman van gemeentewerken die er alles aan deed om de schommel te kunnen realiseren, met succes. 

Nadat de burgemeester en Nora - met inachtneming van de anderhalve meter afstand - de linten hadden doorgeknipt mocht eerst de burgemeester schommelen en een ambtsketen en schommelen blijkt geen goede combinatie. Na de burgemeester mocht Nora schommelen en allebei genoten ze van het moment. Daarna was de beurt aan de andere kinderen.

Het was voor de burgemeester de eerste keer dat hij weer op een dergelijke bijeenkomst kwam sinds de coronacrisis uitbrak. Hij gaf de leerlingen uitgebreid de ruimte om vragen te stellen. De leerlingen die vanwege de beperkte openstelling van de school thuis zaten, konden de opening volgen via een liveverbinding.

Thuisonderwijs, omdat we niet naar school mogen.

 

Een compleet nieuwe situatie i.v.m. het corona-virus.

De eerste stap was om een online omgeving in te richten. Dit is gelukt, maar ook hier blijven leerlingen en leerkrachten in leren.
Veel dingen zijn nieuw en worden ontdekt. Hier hebben we in een korte tijd een geweldige slag in geslagen met zijn alle! Dank hiervoor!

Het team zich ook gaat houden aan de aanbevolen richtlijnen van het RIVM. Dat betekent dat wij ook vanuit huis gaan werken. Het kan zijn dat individuele leerkrachten op school zullen zijn om nieuwe instructiefilmpjes te maken. De deur van de school gaat op slot. Wij gaan goed voor onszelf en onze gezinnen zorgen en proberen om zelf ook gezond te blijven zodat wij -wanneer de scholen weer open mogen-, de kinderen weer les kunnen geven.

Voor u als ouders/verzorgers gaat er waarschijnlijk ook een hele nieuwe wereld open. Kinderen die ineens de hele dag thuis zijn en die thuis aan school moeten werken. Een situatie die we nog niet eerder meegemaakt hebben.

Laten we met zijn alle goed voor elkaar zorgen! 
Hopelijk zien we elkaar snel weer op het schoolplein in goede gezondheid!


Namens het team van de Lubertischool

Groep 6,7,8 doet mee aan de tuinbouwbattle; 

Wij, groep 6, 7, 8 van de Lubertischool, doen mee aan de tuinbouw battle. Wat houdt de tuinbouw battle in ? Iedere school die meedoet krijgt 400 tulpenbollen . We houden de tulpen bollen ongeveer 2 en een halve week. Als de tijd om is, gaan we ze verkopen en welke school het meest geld verdiend wint de battle en een klein reisje. je moet ze natuurlijk wel goed verzorgen, tot die tijd. Wat moet je doen? Ze moeten elke dag water krijgen, 14 uur per dag hebben ze speciaal licht nodig en het belangrijkste is om tegen ze praten en ze veel liefde te geven.

Namens de kinderen van groep 6/7/8, Mercedes en Liza

Informatie over de Tuinbouw Battle vanuit GreenPort NHN;

In de Tuinbouw Battle vertellen we alles over de tulp: waar komt hij vandaan, hoe wordt hij geteeld, wat gebeurt er in de bollensector en waar gaan de tulpen naar toe? De Tuinbouw Battle geeft in 5 lessen een beeld van de dynamische wereld achter deze meest verkochte bloem. We laten in 5 films zien waar de tulp zijn oorsprong heeft, wat de bollensector doet om aan mooie tulpen te komen en waar de tulpen worden afgezet. En we vragen je om met de klas mee te doen aan de Battle: geld verdienen met de verkoop van de eigen gebroeide tulpen. En dat maakt de Tuinbouw Battle uniek. Zelf tulpen opkweken, de teelt verzorgen, oogsten en verkopen! Het staat de deelnemende leerlingen vrij om de verkoop te organiseren zoals zij dat willen doen.

 

 

Na de herfstvakantie zijn we gestart met het schoolbrede thema "traditie". De zetten we voort tot aan de voorjaarsvakantie.

 

Wat is een traditie:
Een traditie is een bekend gebruik, een gewoonte die vaak al eeuwenlang in een bepaald land, gebied of regio plaatsvindt. (bijvoorbeeld Sinterklaas of Ouwe Sunder op Texel) Al deze gebruiken, gewoontes, sporten, feesten noemen we tradities.

De tradities, in combinatie met de godsdienst en de taal van een land bepalen de cultuur in een land. Ze bepalen hoe de mensen tegen bepaalde dingen aankijken. 

Als start vaan dit thema zijn we gezamenlijk in de hal bijeengekomen. Er waren 2 vakken met eens en oneens. Kinderen kregen een stelling te horen en mochten hier een vak gaan kiezen. Sommige kregen de kans hun argument te laten horen, waarom ze voor dat vak gekozen hadden. 

Onderwerp; traditie algemeen

  • Je hebt een prachtige lampion gemaakt en gaat de huizen af om mooie liedjes te zingen;
    Op 11 november hoor je met Sint Maarten alleen snoep op te halen.
  • Sinterklaas is weer in het land, maar de lekkernijen liggen als sinds september in de winkel;
    Alleen als Sinterklaas in het land is mag je pepernoten eten.
  • Een gezellige kerstboom in de kamer, helemaal mooi versierd. Gezelligheid en kerstliedjes;
    Bij kerst hoort gezellig eten met zijn allen aan een mooi gedekte tafel!

Onderwerp; traditie Texel

  • Ouwe Sunder is een traditioneel Texels feest dat op 12 december wordt gehouden. Er worden actuele gebeurtenissen nagespeeld.
    Iedereen die op Texel woont doet mee met Ouwe Sunder.
  • De meierblis is een vreugdevuur dat op 30 april wordt aangestoken op Texel, blis is het Tesselse woord voor vuur.
    Tijdens de meierblis moet je zwart worden gemaakt met houtskool.

Onderwerp; traditie Lubertischool 

  • Luberti Theater hoort bij onze school!
  • Als er een groep weg is, doen we verstoppertje door de hele school. 

De resultaten zijn opgeschreven en twee kinderen van de bovenbouw hebben hier een schema van gemaakt. Deze is te bezichtigen op onze Blink! muur. 

Groep 3/4/5 heeft na de kerstvakantie een dramales “tableau” gedaan over tradities. De resultaten hangen aan de Blink! muur. 

Groep 6/7/8 is bezig met het maken van een eigen partij. Waarbij ze een partijprogramma moeten schrijven, posters moeten maken, standpunten bedenken en in discussie gaan met elkaar. 

De week voor de voorjaarsvakantie sluiten we dit thema af!

Kerstdiner op de Lubertischool

 

Wat een knotsgezellige avond hebben we gehad met zijn alle! De hal was gezellig versierd en alle tafels waren prachtig ingedekt.
We hebben genoten van een ruime keuze aan lekkernij. De ouders hadden dit weer goed voor elkaar. Er was van alles:
gehaktballetjes, knakworstjes, kaas, poffertjes, pizza, soep, pasta, verschillende soorten brood met smeersels, om het over de toetjes nog maar niet te hebben.  
In 1 woord; geweldig! Na het kerstdiner heeft groep 6,7,8 een kerstmusical opgevoerd.

Het verhaal ging over een keizerin die HET kerstverhaal wilde horen. Alleen alles wat aangedragen werd was niet wat de keizerin wilde horen.
De kinderen hadden zelfs een prentenboek verfilmd en ook deze werd aan de keizerin gepresenteerd! Gelukkig aan het eind van het verhaal was de kerstgedachte de keizerin duidelijk geworden. Er werd afgesloten met een mooi lied; "Kerstmis is meer.." 

Voor nu wensen wij iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!